Någon skämtar med mig aprillo...

...eller är det någon som tycker att jag sovit för mycket på sistone?? Tydligen, för sova ska jag uppenbarligen inte göra numera. Natten till igår var ett evigt hattande med nattvandrande barn, barn som kissade ner sig, katter som kräktes osv osv... Så då tänkte den kloka mamman att inatt ska jag sova massor! Jag lägger barnen i tid och så lägger jag mig själv då. Borde inte vara några problem att somna eftersom jag dels låg en natt back i sömn (plus en sisådär sju års nätter) och dels storstädat hela huset ,så jag var rätt slut.

Happ, planen var alltså att barnen skulle i säng klockan sju för jag tänkte att de kanske var övertrötta också och de skulle sova bättre om de kom i säng i "vanlig" tid. Det blir ju lite si och så med sovrutiner när det är sommarlov och många andra barn också är lediga och vakna senare än vanligt. Jaha, straxt före sju kommer en granne hit och vill visa mina kort för en annan kompis som ska uppvakta någon. Jag tar fram lite olika alternativ och medan hon går iväg och visar så stannar hennes son kvar och leker med mina barn. Klockan närmar sig halv åtta och jag gör iordning Erik medan jag väntar. Det är ingen ide att lägga honom innan för då vaknar han om det ringer på dörren. Tillslut kommer hon tillbaka och jag är ett kort fattigare och men lite rikare:) Vi pratar lite så hon blir kvar en stund.

Klockan åtta får Erik sin välling, sedan tandborstning och så sängen. Han somnar ganska fort. Jag tar fram kvällsfika till de andra grabbarna och medan de äter så bäddar jag upp åt dem. Då ringer telefonen. Erik vaknar föstås och jag får sätta mig hos honom en stund tills han somnar om. Grabbarna har ätit färdigt och jag borstar tänderna på dem, pussar dem och bäddar om dem till "kålmaskar". Nu har klockan hunnit bli halv nio. Det ringer på dörren (en kompis som vill att de ska komma ut) och Erik vaknar igen. Jag sätter mig där igen. Till slut somnar han igen. Ingen av de andra har somnat. Jag går ut och plockar in alla cyklar i garaget och städar upp runt gården. Då hör jag hur Erik vaknar. Igen. Det är bara att gå in och sätta sig hos honom igen. Ingen av de andra har somnat. Nu är klockan nio. Jag smyger ut från Eriks rum, då ringer telefonen. M vill säga godnatt och Erik...precis, vaknar igen. Den här gången ger jag upp, bäddar upp min säng och flyttar över honom dit och lägger mig bredvid för då brukar han sova bättre. Efter en tag somnar han om. Ludwig och Filip har äntligen somnat men inte William. Han ropar från sitt rum och frågar om jag är vaken för han kan inte somna annars. Klockan har hunnit till halv tio nu. Först vid tio somnar min förstfödde. Då är problemet att jag inte är trött längre och slötittar därför på nystarten av "project runway".

Straxt efter elva börjar jag känna mig sömnig, släcker lampan och somnar ganska snabbt tror jag. Efter ca tjugo minuters sömn vaknar jag av att den värmesökande roboten Erik skallar mig ordentligt i sitt sömniga försök att vara riktigt nära mamma. Få se om det blir en fläskläpp, ont gjorde det ialla fall. Femton minuter senare har han lyckat förflytta sig så pass i sidled att han trillar ner ifrån sängen och blir naturligtvis mycket ledsen. Filip vaknar och kommer och lägger sig hos mig. Jag försöker somna om. Halv ett vaknar jag av en välplacerad spark från FIlip. Baccus som ligger i fotänden märker att jag ropar till, tänker att han nu minsann vill bli kelad av matte, kliver med bestämda steg fram och kloar mig på magen. Tyvärr kloar han även Erik på magen. Erik vaknar och blir ledsen. Filp vaknar. Straxt efter ett har båda grabbarna somnat om.

Kvart över två ropar William att han har kissat ner sig. Den här gången mycket så det är bara att riva upp alla sängkläder, stoppa i en tvättmaskin och dirigera om Wiliam till Filips tomma säng. När han sover för hårt blir det så ibland och det går i perioder.Det tar en stund att somna om. Till halv fyra får jag sova denna gång när jag vaknar av ett larm från en klocka eller mobiltelefon. Jag kliver upp och försöker hitta eländet som piper och piper men lyckas inte. Konstigt nog vaknar inte ungarna. Efter att ha legat en bra stund och försökt sova trots pipet blandat med myggsång ger jag upp även denna natt/gryning. Det är helt enkelt inte meningen att jag ska sova. Kanske är det överskattat med sömn. Nåja, nu har jag uppdaterat bloggen lite i alla fall. Det gäller att tänka positivt. Tyvärr kommer jag ju nte kunna sova något på dagen heller eftersom M är borta. Kanske om jag sätter på en film så kan jag vila lite middag med Erik...
Happ, hoppas alla andra fått sova bättre än mig

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Oh my god - du har det ju värre än jag... med nattsömnen...och vi som har en halvårsbebis som inte vill sluta snutta på natten...

Hoppas du får sova lite på dagen.



Läste om er tripp Dalarna - vilket aber med bilen, men bra att ni fick den fixad i alla fall, trots att det var mitt i natten...



kram kram och jag skickar över lite god-natt-sömn till hela familjen...

2008-06-27 @ 10:56:27
URL: http://sisselaj.blogg.se/
Postat av: cia

Eh, ja, vad ska jag säga... ;o) Man blir ju helt galen alltså! Men jag tycker nog det är lite väl att andra kommer vid halv nio och vill att de ska komma ut, även fast det är lov... Säg till att du inte vill att nån ska komma förbi efter typ 19 eller nåt?! Man kanske kan leka till efter 19, men inte komma första gången kl.20,30. Ja, det tycker jag i alla fall. Kram!

2008-06-28 @ 10:22:02
URL: http://cia242.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0