Just det...

...vet inte om jag kommit ihåg att berätta att vår älskade lilla Sudd mest troligt har överkänslighet mot komjölksprotein. Vi tog ju massor av prover och sista vändan så tog vi prov med vanlig kost och sedan körde vi tre veckors mjölkfritt och därefter nya prover. Proverna visade stor skillnad så det är antagligen så det är. Tyvärr finns det visst inte några helt säkra metoder att testa detta på annat sätt, så vi får ju inget helt säkert svar. Enligt läkaren så kan vi tuta och köra som vanligt om vi vill chansa, för just nu verkar han inte må värst dåligt, men då finns risken att han om några år helt plötsligt blir kraftigt överkänslig istället. Och det vill man ju inte riskera, för då blir han riktigt dålig om han får i sig någon mjölk. I dagsläget kan han ju "fuska" någon gång och går han på kalas där det inte finns något mjölkfritt, ja då är det inte hela världen. Så det är ju helt klart bättre att ha det så. Fast på något sätt önskar man ju att det gick att få ett helt säkert svar så att man inte kör den här karusellen i onödan. Men jag tycker han tar det bra ändå och är noga med att fråga vad han får äta.

Just nu håller vi på att lära upp farmor vad hon kan bjuda på *ler*. Det går ju tex inte att lag mat utan mjölk och sedan steka i vanligt margarin. Inte lätt alla gånger att hålla koll och handla tar lite längre tid. Dyrt blir det också, så nu ska vi ansöka om vårdbidrag på försäkringskassan. Jag är ju också under utredning för min mage och tycker att jag mådde bättre när vi körde mjölkfritt på försök, så det kan ju vara så att vi får söka vårdbidrag för både mig och Sudden. Blanketter är i alla fall på väg från fk, så vi får väl se vad som krävs för att få rätt till detta bidrag...

 Sedan fick vi papper från dietisten och enligt dessa ska det gå att få tag på hårdost som är mjölkfri och lyckas vi med det, så tror jag att lillkillen inte tycker det gör något att han inte får äta produkter med mjölk. Får han bara en skiva ost på morgonmackan och möjlighet att äta hemmagjord pizza någon gång så är han nöjd:) En liten tumma kan dock behövas att butiken tycker att det är ok att ta hem sådan ost. Jag får väl ta med mig Ludwig och be honom slå på sorgsenheten i rådjursögonen, så kan de nog inte motstå honom:)

Nog om detta, nu ska jag gå och stava lite med W och L och kolla så att inte Erik äter alltför många magnetbokstäver...
kramelikram

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej, tänkte bara nämna att finsk edamer är en helt laktosfri ost som är jättegod att ha på mackor och till mat i övrigt.

2008-04-12 @ 10:51:47
Postat av: Magda med William, Ludwig, Filip & Erik

tack för kommentaren, fast tyvärr hjälper inte det. Det måste vara helt mjölkfritt eftersom det är komjölksprotein han är överkänslig mot och inte laktos. Men som sagt, tack ändå:)

2008-04-12 @ 11:04:47
URL: http://www.magdas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0