Som vanligt gott och blandat, kryddat med lite bilder...

Julen har kommit ochgått och det är dags för ett nytt år. Dagarna rusar iväg trots att vi inte gjort så mycket specielt. Vi har försökt ta det lugnt och bara njuta av vår stora familj, och framför allt försöka vänja sig vid att vi faktiskt är en till nu:) Det har varit så skönt att vara hemma allihopa och jag tycker det känns tråkigt att M snart ska börja jobba igen. Jo, visst han har ju jobbat lite hemifrån, men vi har ändå varit på hemmaplan. Men snart så knackar vardagen på igen, fast det blir nog bra det också.

Jag har ju inte varit helt frisk heller. Livmoderinfektion fick jag och har haft feber, magont och ont i huvudet. Först fick jag en penecillinkur som jag nästan han äta färdigt innan de insåg att den inte hjälpte, så nu har jag börjat kur nummer två. Lite jobbigt har det varit för jag har inte känt mig fräsch, men inte tllräckligt däckad för att bara kura i sängen. Jag har nog kört på lite för mycket egentligen...Känns ju sådär lagom kul att Erik, som tyvärr får hemskt ont i magen och kräks mycket, är inne på andra medicinvändan fastän han bara är en månad. Men jag har ju inget val, jag måste ju bli frisk och sluta amma vill jag verkligen inte. Vi får härda ut både han och jag så ordnar det sig säkert till det bästa.

Julafton firade vi hemma hos oss med svärföräldrarna och M's syster och hennes familj. Lugnt och skönt och det är alltid praktiskt att vara hemma tycker jag när man har småbarn. Vi fick mycket hjälp med maten också, så vi behövde inte stressa ihjäl oss. Pojkarna var så förväntansfulla över att det faktiskt äntligen blivit julafton att de inte ens kunde äta av maten och det säger ju en hel del...Det var så otroligt roligt att se hur spända de var och hur artiga och rara de var med tomten *ler*. Filip gick fram till tomten och sa "mej snäll, god lul tomten". Hur gulligt som helst. Det var nog tur att de var så spända, för de märkte inte att det tydligen varit snålt med maten vid nordpolen i år. Pojkarnas kusin agerade tomte och han är otroligt smal, så trots lite halsdukar innanför tomtedräkten såg det ut som en väldigt mager tomte *s*- Williams favoritklapp var en stor bok om dinosaurier som han vill att jag ska läsa i hela tiden (jag kommer bli expert på alla arter med underliga namn) och lyckan var total när han insåg att man faktiskt kan ha dinosaurier som yrke...så nu vet vi att vi har en blivande paleontolog i familjen :-) Lyckat blev det i alla fall och tre nöjda pojkar somnade sent i sina sängar omgärdade av nya saker. Ja,lite ljuger jag nu för Filip somnade på köksgolvet.

En tur till IKEA i Haparanda har vi hunnit med. Eller egentligen två, för M var iväg själv en vecka före jul, men som brukligt är så var en del saker trasiga och en del saknades, och då fick vi den brillianta idén att en liten utfykt dit med barnen under mellandagarna säkert vore trevligt. Jo, jag vet, någon form av hjärnsläpp måste vi ha drabbats av som gjorde detta frivilligt. Jag ångrade mig redan samma sekund vi svängde in på parkeringen och såg hur fullt det var. Nåja, vi skulle bara äta lite först och sedan checka in pojkarna på småland så de fick ha lite skoj medan vi handlade. När vi kommer in på varuhuset möts vi av en vägg av människor och att ta sig till restaurangen var en utmaning. Jag hade dessutom glömt bärsjalen hemma så jag fick den stora äran att försöka ta mig fram med barnvagn. Väl framme möttes vi av en jättekö. M ställde sig medan jag satte mig och matade Erik och försökte hålla koll på de övriga tre vildarna. Efter ett bra tag går jag och Filip och kollar hur långt M kommit i kön och få kommer Filip helt plötsligt på att han är kissnödig. Hemma drar han alltid ner kalsongerna redan i köket innan han springer till toaletten och sin vana trogen gör han likadant där. Jag kan meddela att det blev en hel del leenden och glada kommentarer när han står med kalsonger och byxor nere vid knäna mitt bland alla människor *s*
Efter fyrtio minuter får i äntligen vår mat och kan sedan börja handla. Småland fick vi välja bort för den kön var mist lika lång, så vi bestämde att barnen får följa med oss i stället. De tyckte det var sådär lagom kul och tillslut tyckte vi likadant...Tillslut var vi i allafall klara och efter ytterligare fyrtio minuters kassakö (som min tappre make fick stå i medan jag och barnen satt utanför på en bänk och drack dricka och åt choklad) trodde vi att vi skulle få åka hem. Då upptäcker vi att barnens jackor var borta. Gulp, min puls var relataivt hög när jag joggade genom varuhuset i jakt på jackorna. Dels var ju bilen kall och ungarna skulle f´å frysa innan den blivit varm och dessutom så insåg jag att om någon hade ögonen med sig och såg att det var tre fina pop jackor, så skulle vi nog inte hitta igen dem. Tack och lov hittade jag jackorna så äventyret slutade ju lyckligt :) Fast nästa gång tror jag vi väljer ett lugnare tillfälle att besöka detta anrika varuhus på...

Sen har jag varit med Erik på bvc igen. Efter att först ha fått skäll för att han blev övergödd har han fått för lite. Men nu hade lillkillen gått upp 400 på en vecka, så nu var det bra. Sen mättes han för första gången sedan han föddes. Han var ju 54 cm då och nu hade han blivit hela 61 cm! Jag vart helt chockad, sju centimeter på en månad! Var ska detta sluta tro? Jo visst, kan det ju plana ut, det vet jag ju, men det var så himla mycket och fortsätter han sådär så kommer han nog att bli riktigt lång!

Nej nu måst jag sluta för vi ska åka upp till svärmor och svärfar och fira ett lugnt nyår. vi var bjudna på en stor fest, men jag kände att jag inte riktigt orkade med det nu.
Jag önskar alla ett riktigt gott nytt år!!!
Många kramar!
20617-62
En bild på vår fina julgran som grabbarna och M var och hämtade.

20617-61
Ludwig är djupt koncentrerad. Han har börjat visa mer intresse för att lära sig skriva bokstäver, så vi kopierade Williams pysselbok där man lär sig skriva, och det vart populärt.

20617-60
Storebror känner att han måste förklara hur Ludwig ska göra:)

20617-59
Åh, äntligen har tomten hittat hem till oss! Tänk vad roligt det är igen med julen när man får uppleva förväntningen och spänningen genom barnen.

20617-58
Grabbarna vågar sig fram tillsammans för att hälsa på tomten.

20617-57
Ludwig är modigast och börjar med att ge tomten en kram.

20617-56
Att tomten kom med populära julklappar går inte att ta miste på....kolla in Ludwigs min när han ser att han fått ett alldeles eget bolibompaspel:)

20617-55
En gruppbild på grabbarna...eller är det ett försök att strypa lillebror ;-D

20617-54
Ludwig är som vanligt på en annan planet...nej, han tittar på tv.

20617-53
Även Filip kan vara koncentrerad om det behövs. Han har fått en ratt av farmor i julklapp som man kopplar till teven och spela bilspel.

20617-52
Som synes var ratten populär och Filip lånar stolt ut ratten till storebror.

20617-51
Ett leende från Erik fångat på bild....

20617-50
...fast varför nöja sig med ett leende när man kan gapskratta! Erik är på lysande humör!

20617-49
FIlip har slocknat mitt i tandborstningen. Vi hade haft goda vänner på middag och barnen hade busat rätt rejält hela kvällen, och då blir man så här trött. Gosunge, sov gott!

Kommentarer
Postat av: Li

*/*/*/* GOTT NYTT ÅR ****

Önskar fam Nilsson / Öland!

2006-12-31 @ 16:09:01
URL: http://devilleplace.se
Postat av: Lena

GOTT NYTT ÅR - och god fortsättning!

Vad trist att du inte är frisk Magda :( Hoppas verkligen att kur nr.2 gör susen så att du och Erik slipper penicillinet.

Underbara bilder från Julen, tindrande barnaögon är fint.

Stora kramen från Götet :)

2007-01-01 @ 10:10:05
URL: http://lena.blogg.se
Postat av: Elin

Gott Nytt år till er! Vad tråkigt med medicinen, hoppas du blir frisk nu efter den sista kuren. Ser så härligt ut med barnen, jättesöta alla 4! Kramar från oss i söder.

2007-01-01 @ 19:54:55
URL: http://ellan.blogg.se
Postat av: Britta

Håller med de andra - vilka underbara bilder. Lät ju lagom kul med IKEA-besöket förstås....

Önskar dig ett Gott Nytt År och hoppas att du blir frisk nu - det lät inte bra med två kurer allaredan.

Kramis!

2007-01-01 @ 21:43:43
URL: http://spaces.msn.com/utterb/
Postat av: jenny

Vi kommer ibland på samma brilianta ide med ikea besök med flickorna, tycker det är svettigt med två stycken hur är det då med fyra? *ler* men det lyckades nu ju med fast det tar kanske ett tag innan ni gör om det? ;) Underbara julbilder på dina vackra pojkar! god fortsättning på året *kram*

2007-01-01 @ 22:44:26
URL: http://spaces.msn.com/members/theamoas
Postat av: Humla

Åh vilka härliga bilder... jag sitter här och ler brett över Filips min, Eriks skratt och andra härligheter! Och IKEA-besöket *s*... vilken tripp, ja jösses! Men rätt kul i efterhand ändå?! Filips kalsonger...åh gokillen! :-D Hoppas nu din senaste penicillinkur tar så att du snart får må bra igen- Gott nytt år lite sent och stor kram från oss!

2007-01-02 @ 09:07:48
URL: http://mammahumla.blogg.se
Postat av: Béatrice Karjalainen

Jag säger bara "vad var det jag sa" :-) Men nu skall ju jag blogga om hur det är att ha 2 5,5-åringar och två 4-åringarna att hålla ordning på hemma :-)

2007-01-02 @ 21:09:12
URL: http://beastankar.blogspot.com
Postat av: aggiornare

Stupore! Amo questo luogo!:))))))) http://www.usate348.org/aggiornare

2007-02-19 @ 01:48:28
Postat av: virgilio

Great site! Good luck to it's owner! http://www.bovso.org/virgilio

2007-02-23 @ 02:12:09
Postat av: cavalli

pagine piuttosto informative, piacevoli =) http://www.flryanair.org/cavalli

2007-02-24 @ 23:25:47
Postat av: Treno

..Rather helpful information you have here. Grazie! http://www.trenitalia.275mb.com

2007-03-07 @ 17:27:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0