Återbesök på bb

Ja så var det dags att åka tillbaka till bb vård i hemmet för en sista kontroll och för att ta pku-provet. Jag och Erik åkte till sjukhuset själva medan M och de andra grabbarna stannade hemma. Det hade varit minusgrader på natten och så underkylt regn när vi åkte så det var glashalt  ute. Körde bland annat förbi en buss som kört av ordentligt och trafiken gick i krypfart, så det kändes väl inte som den bästa dagen att ut och åka på. Dessutom var det småskumt och dimmigt, så jag var glad när vi var framme vid sjukhuset utan att något inträffat.

Väl där så skulle en läkare kika på honom. Han kollade lite extra eftersom det visat sig att han bara har en testikel. Ett halvår får han på sig för att testikeln ska vandra ner själv, sedan blir det remiss till kirurgen för bedömning. Usch, jag hoppas verkligen vi slipper operation. Jo, den ska vara enkel och rätt vanlig, men bara tanken på att söva min lilla pojke... Nåja, det tar vi den dagen i så fall.

Annars så var det en mycket otrevlig läkare som hävdade att jag måste haft graviditetsdiabetes som fått ett sådant stort barn och när jag nekade till det så började han gå på om att jag ätit alldeles för mycket socker och att jag skulle vara medveten om att det minsann påverkade barnets ämnesomsättning. Dessutom hade Erik gått upp till 4710 (han hade alltså passerat sin födelsevikt lite grand) och det var visst inte bra det heller. Jag skulle sluta övergöda honom med bröstmjölk! Jaha, hur övergöder man en bebis genom amning? Ska jag låta honom skrika när han är hungrig då? Barnmorskan som var med sa att bröstmjölk är väl inte farligt och det springer de ju av sig, mendå säger läkaren att "ja, det är den attityden man haft men nu ser man ju resultatet av alla feta barn som finns". Jag försökte förklara att alla mina barn varit stora och att de nu defenitivt inte är överviktiga (ja, Filip är ju lite rund och go än, men han följer ju precis samma kurva som sina bröder) men han gick på om att vi inte fick ge dem godis och chips i tid och otid och att vi måste sätta stopp när de äter. Hallå, han vet inte något om våra barn. De äter bara lördagsgodis och vi har nästan aldrig chips hemma. Och vadå, hålla igen på maten, vare sig Ludwig eller WIlliam behöver hålla igen!

Ska man kommentera Eriks födelsevikt så känner jag mig dessutom rätt säker på att den 15:e november som en läkare satte som bf datum är det som stämmer (stämde bäst enl mina egna uträkningar också), vilket ju dessutom gör att jag då gått över ca två veckor. ..

Jag var riktigt ledsen när jag gick därifrån och kände mig som att jag lagt grunden för att han kommer få diabetes i framtiden. Men efter att ha pratat med både Magnus och med vår bvc sköterska så lyckades jag skaka av mig det och bestämde mig för att strunta i läkaren. Däremot funderar jag allvaraligt på att ringa upp på bb och tala om att jag kände mig väldigt illa bemött. Jag tog åt mig och vart ledsen trots att det är fjärde barnet och jag borde vara lite mer självsäker, men tänk om jag mött honom som förstagångsmamma, hur knäckt hade man inte blivit då? Tycker nog han ska tänka till lite innan han kläcker ur sig allt han tycker och tänker. Som nybliven mamma är man nog känslig och med en hel hög hormoner som rasar runt så tar man ju åt sig av allt.

Annars gick pku-provet bra och lillprinsen sa inte ett ljud, trots att sköterskan vart tvungen att sticka honom i båda händerna.
Det märks dock idag på honom att det var en pärs eftersom han har sovit som en stock sedan vi kom hem. Han har bara vaknat till för att äta och sedan har han somnat om igen.

Tyvärr har jag hamna i "pumpträsket" igen. Jag måste var oerhört känslig eftersom jag fått sår trots att jag använt amningsnappar. Nåja, pumpen funkar bra och jag vet ju att det går över på ett tag. Erik har vant sig vid ljudet på pumpen (det är en elektrisk) och blir lugn när han hör att jag sätter igång den:) Så nu håller jag på att sterilisera den i köket och då hamnade jag här.

Nu ska ja gå och ta hand om pumpen och sedan ska jag krypa ner igen hos mina älsklingar, stora som små, sist jag kollade var det rätt f ullt i sängen *ler*
God natt och kram

Kommentarer
Postat av: Camilla i Piteå

vilken läkare!!! Han måste ha haft en väldigt dålig dag! Att bara vräka ur sig så där!
Övergöda ett spädbarn?! Går det?!
Tur att du fick stöd efteråt! Och, att du inte är en förstagångsmamma. Låter som en mycket bra ide att berätta för BB eller någon om vilket bemötande du fick!
Ha det så bra och mys med alla dina pojkar!

2006-12-05 @ 09:23:58
URL: http://tvillingmammans.blogspot.com/
Postat av: MiaMaria

Vilken trist läkare :( Hur kan man säga att någon övergöder ett barn på bröstmjölk när det skrivs ut från BB??? Det är väl bra att han gått upp det han gått ner tycker jag *grrr* Blä på läkaren!

Och det låter ju lite mysigt med bebis, fast jag ska inte ha fler *tittar bort och trallar lite*

2006-12-05 @ 15:56:54
URL: http://sarnhammar.se
Postat av: Elin

Åh vilken knäppis till läkare! Tycker du ska kontakta sjukhuset och berätta hur det kändes när du var där. Tror inte heller att man kan övergöda barnen med bröstmjölk! Det är väl bara bra att han går upp i vikt ordentligt. Längtar tills jag får se fler bilder på Erik och syskonen. Kram från oss.

2006-12-05 @ 18:23:14
URL: http://ellan.blogg.se
Postat av: Therese

Hu vilken otrevlig typ, inte sjutton kan man övergöda en unge på bröstmjölk! Det var tamigtusan det värsta jag hört. Nä, tala om hur du blev bemött så nån tar tag i det, precis som du säger, tänk om det var en förstföderska!

Stora kramar och mys mys mys med alla dina gosgrabbar!

2006-12-05 @ 22:06:24
URL: http://therese.versiblog.se
Postat av: jenny m thea & moa

men vad i hela friden vad var det för någon idiot läkare? det var det bara för mycket! Njut du av dina goa barn och strunta ihonom skönt att du fick stöd av sköterskorna. *kramar*

2006-12-08 @ 12:16:09
URL: http://spaces.msn.com/members/theamoas
Postat av: Humla

Men shit vilket pucko... det är bedrövligt vad de kan häva ur sig alltså! Precis som du säger, hur hade du tagt det om Erik (vackert namn!!!)hade varit ert första barn? Nä fy bubblan!

Kram!!

2006-12-09 @ 22:28:29
URL: http://www.mammahumla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0