S - Ö - M - N....

"Säng säng säng sova sova sova säng säng säng"...någon som känner igen den sången? Den snurrar i alla fall i mitt huvud just nu, kanske mest beroende på bristen av just det. Jag vet hur man stavar till sömn s-ö-m-n, men hur i gröna lägger man beslag på den hårdvalutan? Den lilla stunden man får sova på natten känns nästan som den gör mer skada än nytta. Helt groggy inser man att den där irriterande jingeln som snurrar i huvudet är telefonlarmet som säger att nu borde man fått sina minst åtta timmar och ska ystert hoppa ur sängen. Fast halsen är hopsnörd och torr, ögonen känns som någon hällt minst ett lastbilsflak singel i, det soliga morgonhumöret ligger lika långt ner som LKAB gruvan och hela kroppen skriker just "säng säng säng sova sova sova säng säng säng".

Efter att man tillsist förflyttat kroppen från sängen in till toaletten kommer nästa chock - man ser sig sjävl i spegeln! Jisses, helt plötsligt ser man mist tjugo år äldre ut och de mörka ringarna under ögonen är lika mörka som nylagd asfalt vid vägbyggen.
Lite smink och en väl neddragen kepa räddar en för stunden. Jag efterlyser möjligheten till lätt retuschering även i verkligheten och inte bara på bild;)
Tillslut är i alla fall alla barn och jag, påklädda, mätta i magen, tandborstade och klara för avfärd och lämning av stora sonen på sexårs.

Anledningen till denna extrema sömnbrist(skrapar väl ihop sisådär 1½-2 timmar per natt) just nu är att lillpajsaren, Erik, är så ruskigt förkyld. Näsan rinner konstant och han har till och med sår under näsan som blöder, han hostar och ögonen är nästan igensatta. Stackars liten. Inte lätt för en hänging 8½månaders att sova när han har det så jobbigt. Just nu går han på alvedon för att alls orka. En liten stund sover han och sedan sätter näsan igen och då vaknar han förstås. Nässugen funkar precis för stunden, och han gör ju inte glädjeskutt direkt när man använder den. Jag hoppas att det är på övergående nu så att han blir pigg igen och så att jag får min efterlängtade
s-ö-m-n
Nu ska jag ta hand om min sjukling och hans två bröder som för tillfället är osams om vem som ska hjälpa Erik att dricka. Återkommer med en rapport om familjens sexåring som börjat förskolan:)
kramelikram

Kommentarer
Postat av: Humla

Åh nej så jobbigt både för dig och E... hoppas han har hunnit krya på sig vid det här laget så att du fått sova ikapp lite iaf. *kram* Och den där sexårs-rapporten ser jag fram emot, han verkade ju minst sagt laddad för mötet med fröken... sötnosen!

2007-08-25 @ 08:02:36
URL: http://mammahumla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0