Jag blir både arg och ledsen...

...idag fick jag veta att en pojke som går i Williams sexårsgrupp ska ha kalas i veckan och bjudit alla utom tre stycken. De tre som inte är bjudna är William och två till som kommit nya nu. Hur tänker man som förälder när man gör så? Visst, vännen, bjud du 17 av 20, de nya behöver inte komma med? Jag blir så arg och ledsen! Antingen så bjuder man väl några stycken eller så bjuder man alla tycker jag. Nu handlar det inte om att jag är besviken för att han inte får gå på kalas,för jag hade inte förväntat mig att han skulle få gå på allas (vill det inte heller för den delen eftersom de är en ganska stor grupp), utan jag tycker bara att det skötts på ett dåligt sätt. Lärarna tog upp på träffen innan de började, att man skulle försöka sköta det där med kalas lite snyggt. Absolut inte lägga inbjudningskort på hyllorna osv eftersom barn så lätt blir besvikna om de inte är bjudna, men det här är väl allt utom snyggt. Tycker dessutom att föräldrarna skickar ut signaler att man inte tar in nya i en grupp som redan känner varandra. Usch och fy säger jag. Det känns i mammahjärtat :(

Det här gjorde inte min oro mindre för hur han har det på sexårs. William är ju så snäll och ganska försiktig i sättet. Han knatar inte bara in i en grupp och säger "hej, här är jag nu vill jag vara med", utan avvaktar gärna tills någon vill ha med honom. Han är ju glad och social och har inga problem att leka med andra, men säger någon att han inte får vara med så protesterar han inte. och tyvärr verkar det vara så att leker han med någon som inte är "hans" kompis så hämtas tydligen den på en stund och de säger att han/hon inte ska leka mer med Willam. Vilket resulterar i att han verkar vara själv en hel del när det är utelek. Inomhus går det bättre. Kanske är jag hönsig, men jag vill ju att han ska ha det bra, så jag tänkte ta en promenad dit på måndag och kika lite på håll hur det verkar vara på rasten. Har även tagit upp det med en av fröknarna, så hon har lovat att hålla lite extra koll och det hoppas jag att hon gör. Tycker på ett sätt att det är lite konstigt att de väljer att sätta en hel grupp som gått på dagis tillsammans. Varför blandar man inte lite mer för att underlätta för andra att komma in...och nu tänker jag inte bara på William. Kanske det är galet att åka utomlands om två veckor? Hamnar han ännu mer utanför då?
Nå, han har ännu inte sagt att han inte vill åka dit, så det får man väl ta som ett gott tecken.

Reaktionen jag fått av några föräldrar (inte bara de på sexårs) är att jag borde begripit att det skulle bli så eftersom jag haft dem hemma hela tiden. Och att jag nu inte får göra samma misstag med de andra pojkarna, utan se till att de får börja på dagis innan. Men kan verkligen mitt beslut att ha dem hemma vara så fel? William är ju en sådan personlighet, försiktig och omvårdande.Hade han inte blivit så ändå?  Både Ludwig och Filip är tuffare. Jag vill ha dem hemma hos mig, men inte till vilket pris som helst, de ska ju må bra av det också. Åh, just nu är jag ledsen och vacklar. Har jag fattat fel beslut hela tiden? Kan det verkligen vara fel att ha dem hemma? Imorgon känns säkert allt annorlunda, men nu har jag nära till tårarna....

Kommentarer
Postat av: Humla

Förstår att det väcker en massa tankar... hoppas du får klarhet i hur det verkligen går till på rasterna, usch ja man vill ju inte att de ska vara utanför... sånt skär i hjärtat! Men du kan lugnt känna att ni fattat rätt beslut... att göra en sexårsgrupp med en massa dagiskompisar är däremot inte rätt beslut, och vad gäller att inte bjuda de nya på kalas, nä fy vilket sätt! Styrkekram till dig och dina underbara killar!

2007-09-10 @ 09:52:01
URL: http://mammahumla.blogg.se
Postat av: Maria (elwira76)

Jag tycker du gör helt rätt som har dina barn hemma - du tar verkligen hand om dina barn och ger dem all kärlek & uppmärksamhet du kan och det är absolut inte du som gjort fel utan de som beslutat att göra en 6-årsgrupp av en dagisgrupp i stället för att splittra dem så det blev en helt ny grupp. Så även om det känns tufft så hoppas jag att du står på dig och känner efter med hjärtat att du verkligen gjort allt du kan för dina barn! *kram*

2007-09-10 @ 21:10:44
Postat av: MonicaR

Hej igen!

Nej du har inte gjort fel. Inte en sekund! Det kan ta ett litet tag för nya barn att komma in i gruppen men om fröknarna har ett uns yrkesstolthet i kroppen slussar de försiktigt in honom, om han inte tar det klivet själv. Dessutom brukar barn vara nyfikna så vänta lite och se :)

Det är ju inte så att du suttit hemma och hållt ungarna inomhus. Ni har besökt gympa och öppna förskolan har jag läst :)

Jag tycker att föräldrakommentarerna är en klyscha
som jag hört många gånger när jag hade dagbarn. Det sades om både mina "stackars" barn och dagbarnen. Suck! Med facit i hand (Sofie 25, Malin 22, Hanna 19 o Sara 16) kan jag bara säga att det blev sociala varelser av dem med ;)

Monica

PS. Längat tillbaka till Rhodosvärmen! Det är KALLT här

2007-10-09 @ 19:40:18
URL: http://monicar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0