Luddis är sjuk...

...natten till måndag började han gråta på natten och klaga över att han hade ont i magen. Jag satt hos honom någon timme och sedan somnade han men sov väldigt oroligt resten av natten. Det blev många vändor in till honom för att trösta. På morgonen var han sig själv igen och åt frukost som vanligt, så vi åkte till öppna förskolan. Där var han glad och pigg och visade inga symptom. På eftermiddagen började han gråta och sa att han hade jätteont i magen. Han kröp ihop i fosterställning och bara grät. Senare på kvällen kräktes han lite grand.

Morgonen efter var han glad och pigg igen, skönt tänkte vi. Frukost gick ned och även lite lunch. Men lite senare på eftermiddagen var det dags igen. Han kastar sig fram och tillbaka i sängen och bara skriker och gråter. Efter ett par timmar kräks han lite igen. Sen ligger han bara och gråter och drar ihop sig. Krampaktigt trycker han varmvattenflaskan mot magen. Lilla gubben, han har så ont och jag kan inte hjälpa honom. Vi försöker få honom att prova att gå på toaletten och det gör han, men det hjälper inte heller. Vid 16.30 somnar han och sover nästan som en medvetslös resten av natten, förutom en kort paus när han dricker lite proviva som Magnus ger honom.

 Tidigt i morse vaknar har och är jätteglad för nu mår han så bra. Han ser riktigt pigg ut. Jag ger honom lite proviva till frukost och en rågsmörgås. Han äter med god aptit. Lite senare går han till och med ut och cyklar en liten stund. Lunchen äter han med god aptit (fast han får inte så mycket för jag vill att han ska ta det lite lugnt). Men så någon timme senare är det dags igen. Han skriker och gråter och vill ställa sig i duschen för att spola varmt vatten på magen. Efter en stund lugnar han sig lite men går och lägger sig med varmvattenflaskan på magen igen. Han får återigen intervall smärtor och kryperihop som en liten boll varje gång det gör ont.

Nu börjar jag misstänka att det inte är vanlig magsjuka och ringer upp vår vårdcentral. Efter två timmar ringer de upp och jag får berätta hur han mår. Två läkare konfererar och ingen av dem tror att det är magsjuka, men hänvisar oss till jouren. Klockan sex är vi där och får träffa en ärkeidiot till läkare. Han börjar med att säga att han har superbråttom och "slänger" upp Luddis på en brits och börjar klämma. När Ludwig jämrar sig säger han åt honom att lugna sig. Jättelätt för en liten kille som både har ont och är rädd. Någon berättelse från mig hinner han inte med utan kastar bara ur sig, "jag tror inte det är någon app (dvs blindtarm) men jag har inte tid mer så jag remitterar er till barn" och så springer han ut ur rummet. Jag står kvar och funderar på vart vi ska åka, när vi ska åka och vad proverna de tagit visar, så jag går ut till receptionen för att fråga. Då springer läkaren förbi igen och ropar "jag sa ju åk vidare". Ok, han hade säkert bråttom för de hade fått ett akut hembesök, men måste man vara otrevlig och otydlig för det? Nåja, sköterskorna talar om att vi ska åka upp till Sunderbyn och gå via akuten.


Tack och lov är farmor och farfar nere i stan idag, så de tar hand om Erik, William och Filip för att jag ska kunna åka själv med Ludwig. Men jag ringer på Magnus mobilsvar och säger att när han landar får han komma till akuten så att vi kan byta och jag kan åka hem till grabbarna och avlösa farmor och farfar. De hinner sätta emla(?)plåster på Ludwig och be om ett urinprov medan jag är där, men sedan kom Magnus och jag åkte hem. Nyss ringde Magnus och säger att de blir kvar över natten på sjukhuset. En läkare och en överläkare har klämt och kännt på honom på alla möjliga sätt och är allmänt förbryllade. De kan inte komma med något bra svar på vad som är fel. Det kan utvecklas till en blindtarmsinflammation, men det kan även vara något annat. Han har bara något förhöjd temp mot normalt och alla prover verkar normla, så det är ett mysterium vad det är för något. Magsjuka kan väl inte helt uteslutas, men de flesta vi pratat med verkar inte tro att det är det.
Nå nu får vi vänta och se. Min modiga lilla kille ligger med nål i armen och ska vara fastande om de behöver göra något ingrepp.
Nu ska jag ta och krypa ner för det har varit en jobbig dag. All anspänning gör att jag har en mördande huvudvärk, och känner jag Erik rätt lär det inte bli mycket sömn inatt heller...
kram och håll gärna en tumme för att vi får veta vad som är fel och att de kan hjälpa vår lillSudd

Kommentarer
Postat av: jenny

men lilla killen då. stackars liten och stackars hela oroliga familjen och mammahjärtat. Tänker på er och hoppas -vad det än är- snabbt är över och historia.
*varma kramar*

2007-04-25 @ 22:51:14
URL: http://spaces.msn.com/members/theamoas
Postat av: Katariina

Åh, många kramar!!! Hoppas han blir bättre snart, jobbigt att ha så ont. Tänker på er.
KRAMAR

2007-04-26 @ 11:45:07
URL: http://katariina.blogg.se
Postat av: MiaMaria

Lilla gubben, inte kul när man är sjuk och har ont :( Hoppas att de hittar vad som är fel snabbt och att han får komma hem till er.

*kram*

2007-04-26 @ 13:18:24
URL: http://sarnhammar.se
Postat av: Britta

Stackars liten. Verkar ju lite mysko, hoppas de kommer på vad det är så han slipper ha så ont. Kan inte hjälpas att jag tänker på när min stora (fast för mig lille) kille fick en brusten blindtarm. Han var ju inte sämre än att han gick fram och tillbaks till skolan i en vecka innan vi fattade hur illa det var.

Vilken tapper Ludvig - skickar en hel drös med krya på sig kramar till honom.

2007-04-26 @ 20:27:04
URL: http://spaces.msn.com/utterb/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0